آیمان؛ طراحی یکپارچه

گفتگو با مهندس مهرداد حمیدیان کارشناس الکترونیک و طراح تاسیسات الکتریکی پروژه ی آیمان

جناب مهندس، به شکل کلی چند فاکتور در طراحی الکتریکال پروژه ها لحاظ می شود؟

معمولاً تاسیسات الکتریکی همه ی پروژه ها و مشخصاً پروژه ی آیمان به خاطر ابعاد بزرگی که دارد، تعداد بلوک های مسکونی زیاد و کاربری های متنوع مسکونی، تجاری، خدماتی، فرهنگی و بخش های پشتیبانی دارای چهار عامل اصلی است. تامین برقِ پایدار مجموعه؛ تامین سیستم های جریان ضعیف، حفاظتی مجموعه، داشتن شرایط ایمن و پیشگیری از برق گرفتگی در کنار برآورده کردن نیاز های تیم معماری بعنوان فاکتور چهارم و پیاده سازی سیستم الکتریکال با لحاظ فاکتور های زیبایی شناسی معماری چهار محور در طراحی الکتریکال پروژه ها و از آن جمله پروژه ی آیمان است. با لحاظ چهار فاکتوری که عرض شد، این ویژگی ها در فاز یک پروژه تدوین شد و برای برآورده کردن نیاز های مکانیکال و کانسپت سیستم های مکانیکال طراحی پروژه جلو رفت و با پیشرفتِ پروژه در فاز دو معماری، نقشه های الکتریکال در حال تولید شدن است.

جناب مهندس اگر در مورد پروژه ی آیمان و ویژگی های طراحی الکتریکال آن صحبت کنیم، چه چیز متمایزی برای بیان وجود دارد؟

ما در پروژه ی آیمان به صورت کلی به خاطر تمرکز سیستم تاسیساتِ مکانیکی تامین برق موتورخانه های مرکزی که مصرف کننده ی عمده برق هستند، پُست های برق مستقل از بخشِ تامینِ برق واحد های مسکونی و تجاری در نظر گرفته ایم. جایابی پُست های برق بر اساس لحاظ نمودن مرکز ثقلِ بار و کمترین میزان کابل کشی و لحاظ پارامترهای اتصال کوتاه، افت ولت و باقی الزامات بوده است. داخل بلوک های مسکونی به خاطر اینکه حجم رایزرِ الکتریکی کاهش پیدا کند، با استفاده از سیستم باسداکت (کانال پیش ساخته ی الکتریکی) دیزاین شده است. در کنار موضوعِ سیستم های جریانِ ضعیف با لحاظ استقلال برای هر کدام از بلوک ها و امکان ارتباط و طراحی یکپارچه کل مجموعه در نظر گرفته شده تا بلوک های مسکونی از نظر طراحی استقلال لازم را داشته باشند و کل مجموعه به صورت یک سیستم یکپارچه باشد. همین مسئله را در مورد سیستم زمین و صاعقه گیر مجموعه در نظر گرفته ایم.

طبیعتاً برای برق اضطراری هم تمهیداتی پیش بینی شده است؟

بله. فاکتور بعدی که در طراحی الکتریکال پروژه حائز اهمیت است تامین برق در شرایط اضطراری است. ما مجدداً دیزل ژنراتوری را که برای هر کدام از برج ها در نظر گرفته ایم برای قابلیت سرویس ساده تر و بهره برداری مناسب تر به صورت مستقیم در نظر گرفته ایم و دیزل ژنراتورهای بخش های عمومی و پشتیبانی هم مستقل از دیزل ژنراتورهای بخش مسکونی در نظر گرفته شده است. سیستم اعلان حریق و سیستم های نگهبانی و حفاظتی مجموعه هم مشابه آیتم های دیگر است و یکپارچگی و قابلیت مانیتور کردن مجموعه در عین حال زون بندی و استقلال طراحی بخش های مختلف مد نظر بوده است.

جناب مهندس از این که در این گفتگو شرکت کردید سپاسگذارم.

 

مصاحبه ها 4

۲۷ شهریور ۱۳۹۹ ۱۳:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید